Ferga vil gå i prøvedrift en måneds tid, hvor publikum kan ta turen over Kanalen med den nye milliAmpere 2.
miliAmpere 2 er utviklet ved NTNU, av forskere og av studenter fra flere fagmiljøer som har samarbeidet om å utvikle milliAmpere 2.
Norge setter seg i førersetet for å utvikle teknologi som brukes til å sende fartøy ut på oppdrag uten mannskap ombord. Teknologien har potensial til å revolusjonere offentlig transport i urbane strøk, og kan erstatte kostbare, plasskrevende og lite miljøvennlige broløsninger.
Dette er et steg mot en ny mikromobiliet i byer langs urbane vannveier. På lengre sikt kan teknologien videreutvikles for å skape grønn, fleksibel og kostnadseffektiv transport langs hele norskekysten.
Flere land viser interesse for teknologien i ferga som nå settes i prøvedrift i, blant annet har en delegasjon fra Paris-OL vært i Trondheim for å se på mulighetene for å utvikle ferger som kan bringe passasjerer over Seinen. Det er spinoff-selskapet Zeabuz som kommersialiserer teknologien som er utviklet ved NTNU.
Program på åpningen:
Strindens promenadeorkester spiller.
1530: Velkommen ved prosjektledelsen ved NTNU.
1535: Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik forestår åpningen av verdens første prøvedrift av en autonom passasjerferge for urbane vannveier.
1545: Hilsningstale fra rektor Anne Borg ved NTNU.
1550: Fergen milliAmpere 2 blir døpt av gudmor Siri Granum Carson, leder av NTNU Havrom.
1600: Snorklipping ved varaordfører Mona Berger.
Ferga går fra brygga i Ravnkloa og over til andre siden av Kanalen ved Fosenkaia. Kapasiteten er på 12 personer, og ferga vil gå i skytteltrafikk.Parallelt vil den gamle Fløttmannsbåten frakte folk over Kanalen, slik den gjorde det i tidligere tider. Fortid og fremtid vil dermed krysse Kanalen side om side.